תחת תאנתו

כמה מעלות יש לה, לתאנה הבריאה הזו – הפרי היחיד כמעט ששומר באדיקות על עונה מיוחדת בשנה

"התאנה חנטה פגיה" באביב, ועכשיו מבשילים פירותיה. התלבטתי באיזה פתיח כדאי לפתוח את הטור ופתחתי בפסוק משיר השירים. אפשר גם לפתוח בציטוט מההפטרה של תשעה באב מספר ירמיה, "אסוף אסיפם נאום ה' אין ענבים בגפן ואין תאנים בתאנה", ובהמשך "עבר קציר כלה קיץ ואנחנו לא נושענו" (פרק ח). משמעות המילה קיץ היא לתאנה, כלומר הסתיימה קציצת התאנים ואסיפתן (מילים שונות עם אותיות השורש ק.י.ץ כפעולה שקשורה לתאנים מופיעות פעמים רבות, הן במקרא והן אצל חז"ל).
יכולתי גם לפתוח את הטור במילים המיוחדות שמתארות את פעולת קטיף פירות שבעת המינים: בציר ענבים, גדיד תמרים, מסיק זיתים ואריית תאנים (למה הרימון לא קיבל מילה מיוחדת? אשמח לקבל תשובה). ואם נאחד את שני הפתיחים האחרונים – אורה קיץ! פתיח אפשרי נוסף הוא תיאור מקסים של מאיר שלו בספרו "יונה ונער": "היא חצתה כל תאנה לשתיים, חצי אחד נתנה לי ובחצי האחר נגסה, והסבירה לי כי תאנים נבדלות זו מזו בטעמן, גם אם גדלו על עץ אחד. משולם אמר לי שלא יפה שמישהו אחד יקבל תאנה טובה ומישהו אחר תאנה רעה, וצריך לחלק כל תאנה בין השניים שאוכלים". בימים אלו כאשר התאנים בשלות ולכל תאנה טעם אחר, הגיע זמן אריית התאנים, אכילתן וכתיבה אודותן.
הפרי הנפלא הזה מכיל מינרלים, ויטמינים, סיבים תזונתיים, שפע של חומרים מזינים ומועילים כמו ויטמין A, ויטמין B1, ויטמין B2, ויטמין C, סידן, ברזל ועוד. ויטמין A הוא אחד המרכיבים החיוניים ביותר לשמירה על בריאות העיניים, ומכאן שאכילת תאנים מספקת תמיכה טובה לבריאות העין, משפרת את ראיית הלילה ואף מפחיתה את הסיכון לקטרקט. התאנים מכילות שיעור גבוה מאוד של סיבים תזונתיים, כלומר עוזרות מאוד נגד עצירות ובריאות מאוד למערכת העיכול. על אף כמות הסוכר הגבוהה שיש בתאנים, השיעור הגבוה של הסיבים התזונתיים מסייע בהאטת קצב הספיגה של הסוכר מהמזון לדם. בנוסף אכילת תאנים גורמת הרגשת שובע, מסייעת להורדת רמת כולסטרול בדם ולהורדת לחץ דם, וכמו כן מסייעת לחיידקים הטובים שבמעיים. הזכרנו כבר בעבר ונזכיר שוב, ככל שהצבע של הפרי או הירק חזק יותר המשמעות היא שהוא מכיל נוגדי חמצון בכמות גבוהה יותר, ולכן נעדיף פרי או ירק שצבעם חזק יותר. למשל עדיף לאכול בצל סגול על פני בצל לבן, עדיף לאכול כרוב סגול על פני כרוב ירוק וגם תאנים סגולות עדיפות על פני הירוקות. כך או כך, בשני סוגי התאנים נוגדי החמצון שבהם נלחמים, מסייעים ומונעים מחלות רבות. הסידן ורכיבים נוספים שנמצאים בתאנים חשובים מאוד לעצמות ומסייעים לחיזוקן.
מה לגבי תאנים מיובשות? קודם כול, גם תאנים אלו זכו לשמות מיוחדים: דבלה וגרוגרת. בפן הבריאותי, הדבלות עשירות אף הן בנוגדי חמצון ובסידן, אבל צריך לדעת שכמות הסוכר שבהן גבוהה עוד יותר מאשר בתאנים טריות.
תכל'ס. מה עושים? עכשיו, בתקופה זו של השנה נצא לטבע, נחפש עצי תאנה, נאכל מספר תאנים בודדות כל יום. לא יותר מדי, בגלל כמות הסוכר שבהם וכדי שלא נגיע ליציאות מרובות מדי…
בהמשך השנה נאכל מדי פעם דבלות, כמובן רק דבלות אורגניות שיובשו ונשתמרו בתהליך טבעי וללא חומרים מזיקים.
פתיח אחרון שחשבתי לפתוח בו יהיה הסוגר של הטור… לפני שבועות ספורים הראיתי למספר ילדים קלחי תירס עטופים וסגורים עם העלים והשערות, כמו שהם גדלים וכמו שנמכרו פעם. שאלתי את הילדים איזה פרי זה והילדים לא ידעו. היום מוכרים את התירס מקולף, שטוף ונקי, וכך הם מכירים אותו. אנחנו חיים בתקופה של שפע עצום, כמעט כל השנה ניתן לרכוש ולאכול את רוב סוגי הירקות והפירות, וגם מבוגרים רבים לא יודעים מהי העונה המקורית של כל פרי וכל ירק. תאנים טריות נשארו מיוחדות בעובדה שלא ניתן להשיג אותם כל השנה אלא רק בעונתן. אצלנו בישוב יש הרבה עצי תאנה, וכל שנה מפסח אני מסתכל על התאנים שגדלות וממתין בקוצר רוח לימים אלו, לשבת מתחת לעץ, לאכול כל בוקר מספר תאנים ולהודות לה' על כל הטוב השפע ושיש לנו ענבים בגפן ותאנים בתאנה.
בכל מקרה של שינוי אורח החיים וכן מי שנוטל תרופות באופן קבוע, יש להתייעץ עם מטפל מקצועי או עם רופא.
'עמי חי בריא' – מדריך ומרצה לאורח חיים בריא ותזונה נכונה. טלפון: 054-3030319 ami3030319@gmail.com

נגישות