מבשלים בריאות

הפשילו שרוולים: הפעם לא נסתפק בקריאה – וניכנס היישר אל המטבח

הפעם, אני – כותב הטור – ואתם – הקוראים הנאמנים – נלבש סינרים, נפשיל שרוולים ונכין שתי מנות מעניינות; תוך כדי הכנה נשלב מידע בריאותי חשוב.
המנה הראשונה – טורטייה מכוסמת ירוקה 
לא כוסמין אלא כוסמת. כוסמין זהו דגן שנטחן לקמח וממנו מכינים לחמים. הכוסמת היא צמח עשבוני חד-שנתי ממשפחת הארכוביתיים שזרעיו משמשים לאכילה. הכוסמת מגיעה אלינו מסין ומרוסיה, אינה מכילה גלוטן, בטוחה לחולי צליאק והמתכון הבא מעולה לכל מי שרוצה להימנע מגלוטן. דבר נוסף וחשוב, ברוב המכולות והסופרים נמצא רק כוסמת חומה, זוהי כוסמת קלויה. בחנויות הטבע ובחנויות התבלינים נמצא את הכוסמת המקורית – הירוקה – לפני שעברה קלייה.
המצרכים: 1 כוס כוסמת ירוקה, 1 כוס מים, מעט מלח.
ההכנה: את הכוסמת משרים במים כ- 3 שעות (על חשיבות ההשריה וההנבטה נכתוב בטור נפרד). לאחר ההשריה שוטפים היטב במסננת וטוחנים בממחה (בלנדר) את כל המרכיבים. לאחר הטחינה, רצוי (לא חובה), להשאיר את הבלילה על השיש עם מגבת מעל הכלי. בשלב הזה נוצרת התססה, כלומר יצירת סביבת חיים שמעודדת התרבות של חיידקים פרוביוטיים טובים מאוד למערכת העיכול בכלל ולפלורת המעיים בפרט. השלב האחרון: במצקת יוצקים מהבלילה למחבת שמחוממת באש נמוכה עד בינונית (בד"כ אין צורך בשמן בכלל, ומי שחושש שהבלילה תידבק למחבת יכול לשפוך מעט מאוד שמן קוקוס או שמן זית על נייר סופג ולמרוח בתוך המחבת), מיישרים את הבלילה (כמו שמכינים פנקייק), ממתינים מעט עד שהטורטייה נפרדת בקלות מהמחבת, הופכים, ממתינים שוב, הפעם זמן קצר יותר ומוציאים. טורטייה כזו היא תחליף מעולה ללחם וברכתה היא שהכול.
המנה השנייה – לזניה טבעונית
מנה ללא גלוטן, ללא דפי לזניה, ללא קמח לבן ולא חלבית. איך?
את דפי הלזניה נמיר בדפי אורז ואת הגבינה נמיר בשמרי בירה ובקמח שקדים. מהם שמרי בירה?
שמרי בירה אלו פטריות (לא חי ולא צומח) שנוצרות בתהליך הפקת הבירה. השמרים גדלים מספר ימים בסביבה עשירה בסוכר, לאחר מכן מחממים אותם (כדי להפוך אותם ללא פעילים), קוצרים, שוטפים, מייבשים ואורזים אותם בצורת פתיתים או אבקה. שמרי הבירה הם אחד המזונות המרוכזים ביותר בעולם הצומח ועשירים מאוד בחלבון מלא, במינרלים ובעיקר במספר סוגי ויטמיןB :B1, B2, B3, B6, ברזל, סלניום, חומצה פולית ועוד. לרכישה בחנויות טבע.
המצרכים ושלבי ההכנה ביחד בתוך תבנית לפי הפירוט הבא:
שכבה ראשונה: 2 בצלים חתוכים עם 6-4 פטריות שמפניון
שכבה שנייה: 4-3 דפי אורז מפוזרים על פני כל השכבה הקודמת, ולא יותר משני דפים צמודים
שכבה שלישית: 3-2 עגבניות מרוסקות (טריות, כמובן, ולא מקופסת שימורים…)
שכבה רביעית: עלי תרד או עלי מנגולד עם מעט בזיליקום
שכבה חמישית: 2 כפות שמרי בירה שעורבבו עם 2 כפות קמח שקדים (או שקדים טחונים היטב)
שכבה שישית ושביעית: שוב 4-3 דפי אורז על פני כל השכבה הקודמת ו-3-2 עגבניות מרוסקות
שכבה שמינית: ירקות חתוכים, כגון גזר, קישוא, חצילים, גמבה, עגבניות שרי
שכבות אחרונות: דפי אורז, עגבניות מרוסקות, 2 כפות שמרי בירה שעורבבו עם 2 כפות קמח שקדים.
לעיטור מלמעלה: מספר עלי בזיליקום, חצאי עגבניות שרי, זיתים ועוד ירקות יפים כיד הדמיון, היצירתיות והטעם שלכם.
לאפות בתנור כחצי שעה בערך או בתוך סיר על הגז על אש נמוכה. ספרו לי איך יצא…

בכל מקרה של שינוי אורח חיים וכן מי שנוטל תרופות באופן קבוע יש להתייעץ עם מטפל מקצועי או רופא.

עמי חי בריא
עמי יוגב, מדריך ומרצה לאורח חיים בריא ותזונה נכונה.
טלפון 054-3030319 Ami3030319@gmail.com

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

קרא עוד »

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו:

קרא עוד »
נגישות