מי אתה, B12?

מחסור בוויטמין הנודע אינו רק נחלתם של צמחונים – ועוד כמה דברים שאולי לא ידעתם

בשנים שבהן הייתי טבעוני, אנשים טובים ורבים דאגו לי ושאלו אותי, "אתה נוטל תוסף B12?"
לרוב הסתפקתי בהודיה לדואגים לי אבל כשנחה עליי רוחי, עניתי: "קודם כול תודה רבה על הדאגה ובכל זאת, אם יורשה לי, אענה לכם בשאלה: אתם, שאוכלים בשר ודגים – אתם בטוחים שלכם אין מחסור ב- B12? אם אתם לא מקפידים לאכול אך ורק אוכל בריא, המזון שאתם צורכים מכיל (הרבה) סוכר, שומן טראנס, חומרים משמרים ועוד חומרים לא מוכרים. לכם לא יכול להיות מחסור בוויטמינים ובמינרלים?".
האמת היא שגם הם צדקו וגם אני צדקתי.
המבנה הכימי של ויטמין B12 התגלה ופוענח בשנת 1956 ע"י חוקרת וכימאית אנגלייה בשם הודג'קין. בעקבות גילוי זה זכתה הודג'קין מספר שנים לאחר מכן בפרס נובל לכימיה. ישנם מספר ויטמינים ומינרלים שמקורם מן החי בלבד ועל פי רוב אנשים מודעים רק ל-B12. גם ויטמין K2, ויטמין A, אומגה 3 ויוד נמצאים (כמעט) אך ורק במזונות מן החי.
בחזרה ל- B12: ויטמין זה חיוני לפעילות תקינה של מערכת העצבים, לפירוק חלק מחומצות השומן שאנחנו אוכלים, חיוני לפעילות של אנזימים מסוימים בגוף ובעל תפקיד חשוב בייצור DNA בתאים. חוסר ב- B12 יכול לבוא לידי ביטוי בעייפות, בדיכאון, באנמיה, ולטווח ארוך עלול לגרום נזק למערכת העצבים. B12 עובר את התהליך הכי ארוך והכי מורכב בגוף האדם עד לספיגתו בקצה המעי הדק (אף ויטמין או מינרל אחר לא עובר תהליך כזה ארוך ומורכב). זהו ויטמין 'יקר ערך' לגוף, וכמעט כל מערכת העיכול קשורה לספיגה תקינה שלו – החל מבלוטות הרוק, דרך הקיבה, הלבלב, התריסריון והמעי. לכל אחד מהאיברים האלו תפקיד ואחריות בשמירה עליו ובהעברתו לשלב הבא עד לספיגה. דוגמה אחת לקושי בספיגת ויטמין זה בגוף: ה- B12 מגיע לגוף קשור ומחובר לחלבון. התפקיד העיקרי של הקיבה הוא פירוק חלבונים ומה שמחובר אליהם כדי להיספג בהמשך. אכילה מהירה או אכילה לשובע (כמות גדולה מדי) פוגמות בפירוק החלבונים ומקטינות מאוד את הסיכוי לספיגת ה-B12.
עובדות נוספות שכדאי לדעת על הוויטמין: בכבד נאגרים כשני מיקרוגרם B12- כמות זו היא מזערית ביותר (מיליון מיקרו גרם = 1 גרם). בשאר הגוף, בעיקר בשרירים, נאגרים עוד כמה מיקרוגרמים בודדים של ויטמין B12 כשהכמות היומית המומלצת והדרושה לגוף היא 1 מיקרוגרם ליום. B12 שנמכר בטבליות מכיל (בד"כ) כ-1,000 מיקרו גרם! פי אלף ממה שהגוף צריך ליום. למה? בגלל הספיגה המורכבת מאוד בגוף: אם ניטול 1,000 – אולי 1 ייספג… על פי רוב קופות החולים מעל 180 זו כבר רמה תקינה, הכמות המועדפת היא באזור 500.
מי שדאג לי צדק. היום אני יודע שקשה מאוד ולא טבעי להיות טבעוני. התזונה שלי שמורכבת מירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים ושקדים, כוללת היום גם מעט מאוד מן החי, כדי שלא אגיע לחוסרים תזונתיים. איזה 'חי' אני אוכל וכמה – אכתוב בטור אחר.
מעניין לציין שהיום רוב ה- B12 שמיוצר על ידי התעשייה משמש לצריכה של בעלי חיים. במילים אחרות, עופות ובעלי חיים שמגדלים לשחיטה ואינם גדלים בתנאים טבעיים, גם להם יש חוסרים ב-B12, מאכילים אותם בתוספי B12 ואז גם לנו בני האדם שאוכלים את אותם עופות ובעלי החיים יהיה B12. לאור זאת ומסיבות רבות ונוספות עדיף לצרוך עוף ובקר אורגני.
גם אני צדקתי: ישנם מספר גורמים שמפריעים לספיגת B12 גם למי שאוכל מן החי – כגון אכילה מהירה, אכילה בכמות רבה מדי, שתיית משקאות אלכוהוליים ותרופות מסוימות.
בכל מקרה של שינוי אורח חיים וכן מי שנוטל תרופות באופן קבוע יש להתייעץ עם מטפל מקצועי או רופא.
עמי חי בריא
עמי יוגב, מדריך ומרצה לאורח חיים בריא ותזונה נכונה.
טלפון 054-3030319 Ami3030319@gmail.com

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

קרא עוד »

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו:

קרא עוד »
נגישות