סיירת שקד

איך הופכים שקדים למולטי ויטמין ולמה טוב שאין כמו במבה?

ט"ו בשבט כבר מאחורינו, אבל שקדים ואגוזים יש לפנינו ובהישג ידינו כל הזמן.
מעט מילים על בוטנים וקצת יותר מילים על שקדים ואגוזים:
שקדים, אגוזים ובוטנים – מי יוצא דופן ולמה?
אגוזים ושקדים נחשבים פירות, לא פירות רגילים אלא פירות מיוחדים, ולאלו נשוב עוד מעט,
ואילו הבוטנים ששייכים למשפחה אחרת, משפחת הקטניות, הם יוצאי הדופן.
בוטנים עשירים בחומצה פולית ובכל זאת כדאי להמעיט בצריכתם. כאשר אנחנו בודקים אילו שמנים ושומנים טובים לנו, אנחנו בודקים שני מדדים עיקריים. מדד ראשון: האם השומן רווי או לא רווי? רווי במה? במימנים (מימן ברבים). חומצת השומן מורכבת מפחמנים (פחמן ברבים), וכאשר בין הפחמנים יש הרבה מימנים, אז זה נקרא שומן רווי. אנחנו נעדיף שומן בלתי רווי.
המדד השני הוא אורך שרשרת חומצת השומן (בין 4 ל-26 פחמנים בכל שרשרת) – ככל שאורך השרשרת ארוך יותר, כך הוא פחות טוב לבריאותנו. וכן ההפך, ככל שאורך השרשרת קצר יותר, כך השומן בריא יותר.
חומצות שומן קצרות ובינוניות הן נדירות בטבע. לשמן קוקוס, למשל, יש שרשרת שומן בינונית, וזו אחת הסיבות לכך שהוא עדיף על פני שמנים אחרים. בבוטנים, הרוב חומצת שומן, חומצת שומן ארוכה מאוד: 24-22 פחמנים. נכון! אין כמו במבה! וכנראה טוב שכך…
לעומת הבוטנים, האגוזים והשקדים מצוינים כחלק מהתזונה היומית שלנו. הם עשירים בחלבונים, בוויטמינים, במינרלים וגם בשומנים. כאשר צורכים אותם בכמות סבירה, הם תוספת בריאה וחשובה ואפילו יכולים לסייע לירידה במשקל. איך ייתכן? בגלל ובזכות ערכם הגליקמי הנמוך מאוד, הם תורמים במהירות לתחושת שובע. מובן שמדובר באגוזים ובשקדים טריים שלא עברו קלייה. את האגוזים ואת השקדים כיניתי קודם "פירות" אבל שלא כמו הפירות הרגילים, כמו תפוח, אגס, אפרסק וכד' שבהם הגרעין שבתוך הפרי (בד"כ) נזרק ולא נאכל, באגוזים ושקדים הגרעין הוא הפרי!
כל גרעין הוא בעל יכולת (פוטנציאל) להצמיח עץ חדש. כדי שמגרעין יצמח עץ הוא זקוק לכמה תנאים ותהליכים, והתהליך הבסיסי ביותר הוא "שתייה" של מים. כאשר הגרעין שותה מים בכמות מספקת האנזימים שבתוך הגרעין יתעוררו, ייווצרו נוגדי חמצון וייוולדו ויטמינים שנדרשים לגדילת העץ.
האגוזים והשקדים, שהם כאמור הגרעין, צריכים גם מים כדי להוציא מהכוח אל הפועל את הערכים התזונתיים שחבויים בהם, ולכן רצוי מאוד להשרות אותם במים למשך מספר שעות לפני אכילתם. סיבה נוספת לחשיבות השריית אגוזים ושקדים במים היא שבגרעינים רבים ישנה חומצה שנקראת חומצה פיטית. חומצה זו חשובה להתפתחות הגרעין לעץ אולם לבני האדם, שאוכלים "גרעינים" אלו, אין חומר שמנטרל חומצה זו והחומצה מעכבת ספיגה של ויטמינים ומינרלים אחרים בגוף (בעיקר ברזל, מגנזיום וסידן). השרייה במים מפחיתה בעשרות אחוזים את החומצה הפיטית ומיטיבה את ספיגת הוויטמינים בגוף.
ומהכלל לפרטים:
אגוזי מלך – האגוזים הבריאים ביותר ללב. כמות מומלצת: כשמונה אגוזים ביום.
אגוזי ברזיל – עשירים בסלניום (בפער אדיר משאר האגוזים. 100 גרם אגוזי ברזיל מכילים כ-1900 מיקרוגרם סלניום; במקום השני אגוזי קשיו עם 20! מיקרוגרם סלניום בלבד ל-100 גרם.) הם מסייעים בהגנה מפני מספר סוגי סרטן, אלצהיימר ופרקינסון. כמות מומלצת: עד 3 אגוזים ביום.
אגוזי קשיו – עשירים בברזל.
אגוזי פקאן – עשירים בחומצות אמינו ובחלבונים.
שקדים – עשירים בסידן, בסיבים תזונתיים, בנוגדי חמצון ובוויטמין E.
שקדים לא קלויים שהושרו (לפחות 6 שעות) במים הופכים להיות מולטי ויטמין. מסייעים בהורדת לחץ דם, בחיזוק בריאות הלב וכלי הדם, בחיזוק העצמות, עוזרים בעיכול, מאזנים רמת סוכר בדם, יש להם השפעה טובה על מערכת העצבים ועוד.
הוסיפו אגוזים ושקדים (מושרים ולא קלויים) לתפריט היומיומי ותרוויחו.

בכל מקרה של שינוי אורח החיים וכן מי שנוטל תרופות באופן קבוע, יש להתייעץ עם מטפל מקצועי או עם רופא.

עמי חי בריא
עמי יוגב, מדריך ומרצה לאורח חיים בריא ותזונה נכונה.
טלפון 054-3030319 Ami3030319@gmail.com

אולי יעניין אתכם:

הוורוד הוורוד הזה

מתי בפעם האחרונה תהיתם לגבי כשרות הפלמינגו? מאת: הרב אורן דובדבני יוצאים לספארי? נדבר על כשרות הפלמינגו! למה זה חשוב? כי זה מעניין וגם כי…לפעמים

קרא עוד »

מליחה כהלכה

מליחה כהלכה מאת: הרב אורן דובדבני כמה שלבים שונים מבטיחים שתהליך ההכשרה משיג את התוצאה הרצויה המדור דן בעבר לא מעט בשאלות השחיטה, והפעם נייחד

קרא עוד »

שוקדים על הכשרות

שוקדים על הכשרות מאת: הרב אורן דובדבני מהמרציפן ועד הרוזטה – סוגיות הלכתיות סביב תוצריו של העץ הממהר לפרוח לפני כולם השקדייה עודנה פורחת והגיע

קרא עוד »
נגישות