גלעין של אמת

אל תסתכלו באבוקדו – אלא במה שיש בו

לפני כשנה חנכנו מאחורי הבית מיכל קומפוסט, אליו אנחנו זורקים את כל שאריות הפירות והירקות שלא ניתן לאכול. את רוב הקליפות ניתן ואף רצוי לאכול, בזכות הערכים הרבים שמצויים בקליפות. זריקת שאריות לקומפוסט מפחיתה את כמויות הוויכוחים "מי יוריד את הזבל"… וקצת יותר ברצינות, הקומפוסט משפר את גידול הצמחים בגינה ומחליף את הצורך בדשנים שונים.
באביב האחרון, לפני ששתלנו את ירקות הקיץ, ערבבנו והפכנו היטב את הקומפוסט ודבר אחד הפריע לנו. גלעיני האבוקדו שזרקנו פנימה הרקיבו והתחילו להוציא עלים וענפים. מובן שלא רצינו להשתמש בגלעינים אלו ולא רצינו שיגדלו לנו עצי אבוקדו לרוב (ע"ח הירקות), ולכן הוצאנו אותם וזרקנו אותם אחר כבוד לפח.
את הטור הקודם סיימנו בשאלה: "האבוקדו שומני אבל לא משמין. איך ייתכן?" –
השומן שבאבוקדו הוא שומן מצוין לגוף. קודם כל, השומן שבו הוא שומן בלתי רווי (המונח רווי מתייחס לקשר בין הפחמנים והמימנים בתוך השומן, ובלתי רווי – הכוונה בלתי רווי במימנים). שומן זה מחזק מאוד את המערכת החיסונית ומגן מפני מחלות, בנוסף הוא אינו מכיל כולסטרול ואף מפחית את רמת הכולסטרול בגוף. באשר להשמנה או אי השמנה, חוקרים גילו כי אכילת אבוקדו ביום מסייעת לירידה במשקל מכיוון שהוא לא מעלה את רמות הסוכר בדם מצד אחד, ומצד שני הוא עשיר בסיבים תזונתיים ומשביע לאורך זמן.
עוד יתרונות לאכילת אבוקדו: מאזֵן לחץ דם, מכיל כמות רבה ומגוונת של ויטמינים ומינרלים, עשיר בחומצות אמינו (הבסיס והיסוד של החלבונים), טוב לכבד, וכן יתרונות נוספים.
בטור הקודם לא רק שאלנו איך ייתכן שהאבוקדו לא משמין, אלא הבטחתי גם הפתעות בתוך האבוקדו. מסתבר שהכלל "אל תסתכל (רק) בקנקן אלא (גם) במה שיש בו" עובד מצוין במקרה של אבוקדו.
לפני זמן לא רב, בזמן שיחה עם חברים 'אנשי בריאות', אני הופתעתי והם הופתעו.
אני הופתעתי כששמעתי מהם לראשונה שגם את גלעיני האבוקדו אוכלים!
הם הופתעו, איך אני לא שמעתי על כך עד אז.
בשביל זה אני פה – כדי ללמוד, לבדוק, לטעום ולהמליץ לכם.
את גלעין האבוקדו חותכים לכמה חתיכות, אחרי שמחזיקים חזק את הגלעין החלק, הקליפה הלבנה נופלת מעצמה, מכניסים למעבד מזון (או בלנדר) וטוחנים.
את אבקת הגלעין אוכלים. הטעם קצת מר, אבל בתוך סלט או שייק או תבשיל ירקות הטעם כמעט ולא מורגש.
זמן קצר לאחר הטחינה האבקה משנה את צבעה מלבן לצבע אדמדם – חום-נחושת.
ניתן לשמור חלק מהאבקה הטחונה במקרר למספר ימים או לטחון כל יום גלעין טרי.
יתרונות אכילת הגלעין: עשיר בחומצות אמינו (חלבונים), עשיר בנוגדי חמצון (מניעת סרטן), עשיר בברזל ובסידן (חיזוק עצמות ומניעת אנמיה), עשיר באבץ (חיזוק המערכת החיסונית), עשיר בסיבים תזונתיים (הרחבנו בעבר על חשיבות הסיבים), משפר את פעולת העיכול, מקנה תחושת שובע, עוזר בייצור קולגן (חיזוק עצמות ומראה עור צעיר וחלק) ועוד.
מהקומפוסט, מהפריחה החדשה שגדלה מהגלעין, אנחנו לומדים שיש חיים בתוך הגלעין. אם ניתן לגלעין את התנאים שהוא זקוק להם, הוא יגמול לנו ויתפתח. אם נאכל גם את הגלעין (בכל פרי שזה אפשרי), נרוויח עוד ערכים תזונתיים רבים. בתיאבון!

‘עמי חי בריא’
ami3030319@gmail.com
הכותב הוא מרצה ומדריך לבריאות, שמחה ותזונה נכונה

אולי יעניין אתכם:

מלכת השרון

טעמים בשוק, מעפילים בקולנוע ומלטשות יהלומים בלתי נשכחות. ההיסטוריה המפוארת של נתניה פוגשת את המטיילים של היום עיר היהלומים, חבצלת השרון – את הכתבה הזאת

קרא עוד »

בשבילה גיבורים עפים

בשבילה גיבורים עפים טיול צפוני בשביל המייסדים של מטולה, המושבה היפהפייה באצבע הגליל שידעה לא מעט דמויות מופת הדרך בכביש 90 המקשרת בין ראש פינה

קרא עוד »

אל המרחב הביוספרי

אל המרחב הביוספרי מאת: יואב יאיר זו בדיוק העונה: ביקור בגבעת הרקפות ואנדרטת הקיבוצים ברמות מנשה גם הפעם גיחה אורבנית פחות אל הטבע הסובב אותנו:

קרא עוד »
נגישות