שם טוב ושמן טוב

מה עומד מאחורי השם "קנולה" ובמה, אם בכלל, אפשר לטגן?

CANada Oil Low Acid – אלו ראשי תיבות שיוצרים את המילה CANOLA = קנולה.
אין צמח שנקרא קנולה! שמן הקנולה מופק מזרעי לפתית, והשם נלקח מהקנדים…
חג החנוכה – חג השמן!
על סוגי השמנים השונים בטור זה.
שמנים מן הצומח נחלקים לשני סוגים: שמני פירות ושמני זרעים.
שמני פירות – שמנים שמופקים מפירות, בעיקר שמן זית, שמן אבוקדו ושמן קוקוס.
שמני זרעים – שמנים שמופקים מזרעים שונים, כמו שמן קנולה (מלפתית), שמן סויה, שמן בוטנים, שמן תירס, שמן חמניות, שמן שומשום ושמן זרעי ענבים.
השמנים העדיפים והבריאים יותר אלו, כמובן, שמני הפירות.

מה לא בריא בשמני הזרעים?
שמנים אלו עוברים עיבוד וזיקוק. בשלב העיבוד מתווספים לשמנים אלו שומן טראנס ואחוז מסוים של כימיקלים רעילים.
בנוסף, שמנים אלו מכילים אומגה 3 ואומגה 6 בכמויות גבוהות מדי וביחס לא נכון.
נסביר. המונח אומגה 3 זהו מונח כימאי שמתאר את הקשר בין הפחמנים והמימנים בתוך כל מולקולה. הספרה 3 מייצגת את הקשר הכפול בין הפחמן השלישי והרביעי באומגה 3, והספרה 6 מייצגת את הקשר הכפול בין הפחמן השישי והשביעי באומגה 6.
הגוף זקוק הן לשמנים שמכילים אומגה 3 והן לשמנים שמכילים אומגה 6, אבל לא בכמות רבה, ממקור איכותי וביחס נכון בין האומגות, כלומר הרבה יותר אומגה 3 מאומגה 6.
שמני הזרעים, שכאמור עוברים תהליך עיבוד (ואיבוד) מכילים כמות רבה מדי של האומגות: היחס בין האומגות לא נכון, כלומר, הרבה יותר אומגה 6 מאומגה 3.
דוגמאות? בבקשה.
שמן קנולה מכיל פי שניים או פי שלושה אומגה 6 מאומגה 3;
שמן סויה מכיל כמעט פי שמונה אומגה 6 מאומגה 3;
שמן תירס פי 58! שמן חמניות (מופיע בחטיפים רבים) ושמן זרעי ענבים (נמכר בחנויות טבע!) יחס של 1 ל-70, פי 70 אומגה 6 מאומגה 3.
שמנים אלו מתחמצנים מהר מאוד בתוך הגוף, גורמים לדלקתיות יתר ואינם מכילים שום מינרלים וויטמינים.
את שמני הזרעים אנחנו "מקבלים" בכל מוצר קנוי: בחטיפים, ברטבים קנויים, בשימורים, באוכל מוכן ועוד, כל פעם שהמילים "שמן צמחי" מופיעות ברכיבים הכוונה – שמן זרעים.
מקור איכותי לאומגה 3 ואומגה 6 נמצא בדגים מסוימים, באגוזים ובשקדים.
שמני הפירות עדיפים ורצויים. שמני הפירות מכילים נוגדי חמצון (על חשיבות צריכת מאכלים עם נוגדי חמצון הרחבנו בעבר) ועמידים הרבה יותר לחמצון.

כמה מילים לגבי טיגון: עדיף ללא טיגון בכלל.
אם כן מטגנים, אך ורק טיגון קל מהיר ובשמני פירות, ובוודאי לא טיגון עמוק, גם לא בחנוכה.
ומשמני הפירות, אני צורך שמן זית ושמן קוקוס.
שמן אבוקדו? מה פתאום?! אני צורך את האבוקדו בשלמותו או יותר נכון בשלמותם.
כל יום אבוקדו שלם או שניים לתוך הסלט. מעדן.
האבוקדו שומני אבל לא משמין. איך ייתכן?
על אבוקדו ועל הפתעות בתוך האבוקדו, בעז"ה בטור הבא.

'עמי חי בריא'
ami3030319@gmail.com
הכותב הוא מרצה ומדריך לבריאות, שמחה ותזונה נכונה

אולי יעניין אתכם:

בעין הלבנה

בעין הלבנה הדריך וכתב: יצחק אריאל | יזם והפיק: עמית אררט | צילומים: דר' זאב רוטקוף קריאות שמחה וצהלה וקפיצות למים הקרים בשעה 23:00 בלילה

קרא עוד »
נגישות