מניפת הצבעים של הטבע

לא רק בטמבורייה הקרובה לביתכם תגלו מגוון מפתיע של צבעים. גם על הצלחת נדרש לפעמים "שיפוץ"

אפונה. ארטישוק. ארטישוק ירושלמי. אדממה. אספרגוס. ארגולה. אבוקדו. אגוזים: מלך. ברזיל. לוז. מקדמיה. פקאן וקשיו. במיה. בטטה. בטטה סגולה. בצל: לבן, סגול, שאלוט וירוק. ברוקולי. גזר כתום. גזר לבן. ג'ינג'ר. דלעת. דלורית. חציל. חומעה. חומוס. חסה: ירוקה, שחורה, אדומה, ערבית ועוד. טופו. כרוב: לבן, סגול, ניצנים וסיני. כוסברה. כרובית. כרישה. כוסמת. לפת. מלפפון. נבטים: נבטי חמנייה, נבטי ברוקולי, נבטי קייל, נבטי אפונה, נבטי צנונית, נבטי חילבה, נבטי אלפלפה, נבטים סיניים ונבטוטים. נענע. סלק. סלרי: עלים וראש. עגבנייה. עגבניית שרי: אדומה, שחורה וצהובה. עלים: סלק, רוקט, תרד, קייל, חוביזה ומנגולד. עירית. פטרוזיליה. פול. פלפל: אדום, ירוק, צהוב וכתום. פטריות: שמפיניון, שיטאקי ועוד. צנון: אדום ולבן. צנונית. קישוא: רגיל, עגול וזוקיני. קינואה: לבנה, אדומה ושחורה. קולרבי. ריחן. שומר. שעועית: ירוקה. צהובה. מאש ועוד. שום. שורש פטרוזיליה. שיבה. שמיר. שקד. ובאות ת יש לנו תפוח אדמה.
איך ייראה הסלט הבא שלכם?
מה יכיל הסלט הבא שתאכלו? שוב עגבנייה, מלפפון, כרוב, חסה ופלפל?
טור שלשי ואחרון (לעכשיו) בנושא ירקות, פירות וחשיבות אכילתם.
"אני אוכל סלט כל יום", "בכל ארוחת צהריים יש לי ירק בצלחת", "אצלי במקרר יש הרבה פירות" – אלו אמירות שנשמעות מהרבה אנשים, אבל כשאנחנו מכוונים לאורח חיים בריא הירקות והפירות צריכים להיות רוב המזון היומי. 80% או 90% מכל המזון היומי שאנחנו אוכלים צריך להיות מורכב מירקות, קטניות ופירות. הרבה יותר ירקות ופחות מכך פירות.
איך לגרום גם לילדים לאכול סלט, ירקות ואוכל בריא יותר? לכך אקדיש טור בפעם אחרת, ובכל זאת מספר טיפים:
א. הכינו סלט שמורכב מירקות רבים ומסוגים שונים ועשו תחרות אכילה וזיהוי של הסוגים השונים. עורכים סבב, כל ילד טועם, אוכל ואומר שם של ירק אחד שנמצא בסלט.
ב. חיתוך בצורה מיוחדת, הכנת "ציור" מירקות, ואפילו אריזת הסלט או הגשת הירקות בכלי שונה גורמים לילדים לאכול.
גם לנו המבוגרים סלט ססגוני, צבעוני, שמכיל סוגים רבים של ירקות נראה נהדר ועושה חשק לאכול.
בטור הקודם הזכרנו את נוגדי החמצון שמופיעים בירקות ובפירות דרך הצבעים השונים.
באופן כללי ניתן לחלק את הירקות והפירות לפי הפירוט הבא:
-לצבע הלבן מייחסים שמירה על כלי הדם והלב וחיזוק המערכת החיסונית כנגד דלקות וחיידקים.
-לצבע האדום מייחסים את הכוח להילחם בסרטן ובמחלות לב.
-לצבע הסגול מייחסים את הכוח להאטת תהליכי הזדקנות.
-לצבע הכתום מייחסים שמירה על המערכת החיסונית ולחימה בסרטן.
-לצבע הירוק מייחסים את חיזוק העצמות ולחימה במחלות שונות.
הבורא העניק לירקות ולפירות צבעים שונים שמשקפים את תכונותיהם. אך גם אם לא נזכור לגבי כל ירק, כל עלה וכל צבע מה התכונות שלו ואילו ויטמינים ומינרלים יש בו, כאשר נאכל מכל הצבעים ומכל הסוגים – "השלם יהיה גדול הרבה יותר מסך כל חלקיו".
מחקר שנמשך למעלה מעשר שנים וחקר 3,700 איש (פורסם בשנת 2012), מצא שהגיוון באכילת סוגי ירקות חשוב אף יותר מכמות הירקות שנאכלה. אכילה של שמונה סוגים שונים של ירקות הביאה לירידה של 20% בסיכון לסוכרת, ואילו אכילה פחותה יותר של ירקות אבל במגוון רב יותר – 16 סוגים שונים – הראתה ירידה של כ-40% בסיכון לסוכרת.
לפי הרשימה למעלה, אפשר ורצוי לאכול גם יותר מ-16 סוגים שונים.
אז מה עושים? אוכלים ירקות ופירות מכל הסוגים ומכל הצבעים. מגוונים. משלבים ומפתיעים.
לפני זמן מה קניתי ואכלתי לראשונה בחיי ירק שנקרא יוקה. תמיד אפשר לגוון ולחדש.
אם שכחתי ירק או קטנייה – מוזמנים לספר לי.

בכל מקרה של שינוי אורח חיים, וכן מי שנוטל תרופות באופן קבוע יש להתייעץ עם מטפל מקצועי או רופא.

'עמי חי בריא'
ami3030319@gmail.com
הכותב הוא מרצה ומדריך לבריאות, שמחה ותזונה נכונה

אולי יעניין אתכם:

נחל חזורי: זורמים עם האתגר

נחל חזורי: זורמים עם האתגר מאת: צוות אתר נלך www.nelech.co.il מסלול מאתגר למיטיבי-דלג שאינם חוששים להירטב חל חזורי-נחל גובתא-בניאס הוא מסלול למיטיבי לכת בדרום החרמון,

קרא עוד »

האגם בנחל אורן

האגם בנחל אורן מאת: צוות אתר נלך www.nelech.co.il במצוקים הירוקים של הכרמל, מנוחה עם מים וירוק בעיניים בנחל אורן, לאחר הגשמים, נוצר לו אגם עונתי

קרא עוד »
נגישות