הישרדות, הדור הבא

הקהילה היהודית בלה-פלטה, ארגנטינה נאבקת על המשכיותה

לפני כחודשיים שהיתי בסיור עבודה בארגנטינה והרב אליהו המרה, נציג המערך לשירותי רוחניים בארגנטינה, שארגן והכין את הביקור הציע לי כי נקדיש יומיים לביקור באינטריור: יום אחד הוקדש לרוסריו המרוחקת כ-300 ק"מ מהבירה והיום השני היה יום שישי בשבוע, יום קצר (ובארגנטינה חורף), והוא יוחד לעיר לה פלטה, השוכנת כ-35 ק"מ מבונוס איירס.
ריו דה לה פלטה הוא שפך נהר באוקינוס האטלנטי, שהוא הרחב ביותר בעולם. הנהר מהווה את הדלתא אליו נשפכים נהר אורוגוואי ונהר פרנה. שתי הערים החשובות שהוקמו בחופו של הנהר הן בונוס איירס בארגנטינה, ומונטבידאו באורוגוואי. העיר לה-פלטה בארגנטינה היא אחת מערי הלוויין של הבירה בונוס איירס ונקראת על שם הנהר "ריו דה לה פלטה", שעל חופו היא שוכנת.
בארגנטינה יש 81 ערים בהן קיימת קהילה יהודית, מחציתן פעילות ומתפקדות היטב והאחרות מתפקדות חלקית. במספר ערים בהן היו קהילות יהודית הן חדלו לתפקד, ואף נסגרו עקב התמעטות האוכלוסייה היהודית או עזיבת היהודים לערים גדולות. בערים אלו עדיין מתגוררים יהודים,אך עקב מספרם הנמוך אין קהילה מאורגנת ושירותי דת ותרבות יהודית. קהילת לה-פלטה היא אחת הקהילות בהן יש שירותי דת, חינוך יהודי, מזון כשר. אולם הפעילות היהודית מועטה ביותר. קרבתה לעיר הבירה מסייעת לה מצד אחד, אולם מצד שני מושכת יהודים לעבור להתגורר בעיר הגדולה.
במאה הקודמת היגרו יהודים רבים מאירופה לארגנטינה משום שהיא עודדה הגירה המונית, וכך במחצית הראשונה הגיעו יהודים מפולין ורומניה לארגנטינה, ומאוחר יותר עם התבססות המשטר הנאצי הגיעו גם מגרמניה יהודים לארגנטינה, ובין היתר לעיר לה פלטה.
הקהילה היהודית בעיר לה-פלטה מונה כ-400 משפחות, אולם חלק גדול מהן אינן קשורות למוסד יהודי כלשהו. בעיר שתי קהילות מרכזיות, הקהילה האשכנזית שבמקורה מפולין ושהייתה אורתודוקסית, אולם במהלך השנים הפכה לקהילה קונסרבטיבית, ובה חברים 100 משפחות. לקהילה זו בית כנסת השוכן בתוך בית הספר היהודי "ביאליק". בשיחה עם נשיא הקהילה, מר דייגו לצינה, הוא מספר לי בכאב כי הקהילה מתמעטת ודור צעיר לא פוקד אותה.
לקהילה הספרדית, שמקורה בסוריה וחלב, יש בית כנסת מהודר ומרשים בפנימיותו הנמצא במרכזה של העיר ובו אולם אירועים, מטבח וחדרי לימוד – אולם רק 50 משפחות חברות בה. רב הקהילה מתגורר בבואנוס איירס ומגיע לשבתות. בביקורי בעיר סיפר לי דוד סלמה, נשיא הקהילה הספרדית והרוח החיה בה, כי הושקעו מאמצים רבים בבניית בית הכנסת ובהכנסת תכנים רוחניים בו, אולם ללא הצלחה רבה: רק בשבתות ובחגים מתקיים מנין בקושי. בימים הנוראים באים מתפללים רבים.
במרכז העיר שוכן בית חב"ד בראשותו של הרב טוביה זייבר. במרכז מתקיימות תפילות, פעילות יהודית תרבותית ויש בו חינוך יהודי משלים של אחר הצהרים.
בבית הספר היהודי "ביאליק" לומדים כ-180 יהודים מגן הילדים ועד כיתה י"ב, ושעות ספורות מוקדשות ללימודי יהדות ועברית. בקרבה הגיאוגרפית לבואנוס איירס יש גם צד חיובי: המעוניינים במזון כשר קונים זאת בבירה, כמו כן שירותים דתיים או תשמישי קדושה הנקנים בבואנוס איירס.
בעבר ידעה הקהילה ימים יפים יותר, חיים יהודים פעילים על כל המשתמע מכך. אולם כיום, יש ירידה במספר היהודים ובפעילות היהודית. זו אחת הדוגמאות לשינויים הסוציולוגיים והגיאוגרפיים המאפיינים את החיים היהודים בתפוצות (וגם בישראל) – ובכלל זה הקהילה היהודית בארגנטינה.

הכותב הוא חבר ההנהלה הציונית וראש המערך לשירותים רוחניים בתפוצות

אולי יעניין אתכם:

אלף שמשות זוהרות

אלף שמשות זוהרות מאת: חרות לוביץ', בי"ס שדה עפרה אי אפשר לצלוח סתיו ישראלי בלי לבקר את הפרחים המבשרים טוב בצהוב. טיול חלמוניות לנחל שילה,

קרא עוד »

הזוהי סדום?

הזוהי סדום? מאת: חרות לוביץ', בית הספר שדה עפרה צילום: אביגיל אילן מסע אל ארץ המלח, אל סדום המקראית ואל השאלה המהדהדת בימינו אנו: מי

קרא עוד »

בנעליים גדולות

בנעליים גדולות מאת: חרות לוביץ', בית ספר שדה עפרה התחקות ארכיאולוגית אחר ההיסטוריה התנ"כית אינה דבר פשוט- במיוחד כשהיא מותירה עקבות מסתוריים בצורת כף רגל.

קרא עוד »
נגישות