שינה טובה ומתוקה

מה הופך את השינה לצורך הקיומי השלישי בחשיבותו?

חידה: מהן שתי המצוות שאדם מקיים בלא ידיעתו? מצוות שרק בדיעבד הוא יודע שקיים אותן?
רוצים רמז? המצווה הראשונה קשורה (כמובן) לחג הסוכות, ובשביל לדעת מהי המצווה השנייה תצטרכו לקרוא את כל הטור עד הסוף.
בספר "שיחות לסוכות" כותב הרב צבי יהודה זצ"ל כך: "זה עניין של חג הסוכות. באכילה, בשתייה ובלימוד בסוכה, מקיים האדם מצוות 'בסוכות תשבו' במצב של ידיעה. אך ישנו קיום מצוה זו גם במצב של אי ידיעה, כאשר ישנים בסוכה. גם בתרדמתו האדם עובד את ה'… גם בתרדמה ישנה דבקות של ישראל לריבונו של עולם". זו הסיבה שלא מברכים לפני קיום מצוות שינה בסוכה, שמא לא נירדם ותהיה ברכה לבטלה. כשאדם מתעורר הוא יודע שבדיעבד קיים מצווה.
"היום והלילה, ארבע ועשרים שעות. די לו לאדם לישן שלישן, שהוא שמונה שעות; ויהיו בסוף הלילה, כדי שיהא מתחילת שנתו עד שתעלה השמש שמונה שעות, ונמצא עומד ממיטתו קודם שתעלה השמש", כך כותב הרמב"ם בהלכות דעות. שליש מהיממה ושליש מחיינו אנחנו ישנים או אמורים לישון. בעולם המערבי כמו 'הוכרזה מלחמה' כנגד השינה. אירועים, ישיבות, עבודה לתוך הלילה, בילויים, תוכניות טלוויזיה, אינטרנט, פייסבוק ועוד 'גזלנים' שונים גוזלים זמן שינה חשוב מחיינו.
להלן חלק מהנזקים הנגרמים עקב חוסר שינה:
• עייפות גופנית ושכלית. כשעייפים שיקול הדעת לא חד במקרה הטוב ומוטעה במקרה הפחות טוב.
• עלייה בסיכון לתאונות דרכים.
• פגיעה במערכת החיסונית וסיכון מוגבר למחלות שונות. ידוע שכאשר אדם חולה עליו לנוח הרבה ולתת למערכת החיסונית לעשות את שלה. בחוסר שינה ומנוחה המערכת החיסונית תיפגע ותשאיר את גופנו חשוף ופגיע למחלות ובעיות שונות, כמו סוכרת, מחלות לב, סוגי סרטן מסוימים, עלייה בלחץ הדם, כאבים שונים ועוד.
• השמנת יתר. מחקרים רבים מראים את הקשר הישיר בין השמנת יתר וחוסר הצלחה בירידה במשקל לבין חוסר שינה. למי שמעוניין לרדת במשקל ומנסה לשמור על משקל תקין, חוסר שינה אינו מומלץ כלל. העייפות גורמת לנו להיות רעבים יותר וגורמת לאנשים לעסוק פחות באימון גופני ששורף קלוריות ומסייע לרדת במשקל.
מה עושים?
מפנימים ששינה (בזמן ובכמות הנכונה) היא דבר חשוב ביותר, ממש זמן איכות לעצמנו ולא בזבוז זמן. לא מוותרים על שינה עבור כל תוכנית טלוויזיה מזדמנת או גלישה במחשב, למעט במקרים ובאירועים מיוחדים. שינה זהו צורך קיומי, השלישי בחשיבותו לאחר נשימה ושתיית מים.
מורידים הילוך גופני כמה שעות (!!) לפני השינה, מסיימים לאכול מוקדם ולא עושים פעילות גופנית.
כמה ישנים? הרמב"ם כתב שמונה שעות, בימינו אנחנו יודעים שיש אנשים שגם שש שעות שינה מספיקות להם. נדיר למצוא מישהו שמסתפק בפחות מ-6 שעות. רוב בני האדם (מבוגרים) זקוקים ל7-8 שעות שינה. כל אחד מכיר את עצמו ויודע לכמה שעות הוא זקוק. מה שבטוח – הגוף מאותת לנו היטב מתי אנחנו עייפים, וכשהגוף מאותת יש להקשיב לו ולא להילחם בו.
כמו שיש מינימום שעות שינה יש גם מקסימום: לא לישון יותר מ-9 שעות. כדאי לתכנן את מספר שעות השינה הנדרשות ולקום מעט לפני אור ראשון, "זמן" ותיקין, "ונמצא עומד ממיטתו קודם שתעלה השמש", כמו שכתב הרמב"ם. ישנים בחדר חשוך ללא תאורה וללא מסכים שונים.
ולמי ששרד עד כאן ולא נרדם, המצווה השנייה שרק בדיעבד האדם ידע שקיים אותה היא מצוות שכחה. מצוות רבות קשורות לעניים וניתן לתרום ולתת צדקה באופנים רבים, אולם מצוות שכחה מתקיימת רק כאשר האדם התקדם באיסוף התבואה והיבול בשדהו, ובמבט לאחור שם לב ששכח עומר – ללא כוונה רצונית.
חג שמח וש(י)נה טובה.

לקבלת הטור בווטסאפ או בדוא"ל ניתן לשלוח הודעה: 054-3030319

'עמי חי בריא'
ami3030319@gmail.com
הכותב הוא מרצה ומדריך לבריאות, שמחה ותזונה נכונה

אולי יעניין אתכם:

אל ארצי.

עין תות, שבע אחיות וצינור חצוב בסלע – סיור תנ"כי מהישוב בית אל למעלה מכמש, ושאלת מיליון הדולר: איפה היא בית אל המקראית? קום והתהלך

קרא עוד »

מה אסור לפספס בפריז

אל תפספסו בפריז מאת: עדי.א מפארק יצחק רבין לנקודה היהודית בלובר. נקודות חן בבירה הצרפתית תיירותמרכז פומפידו הוא אחד המבנים הייחודיים ויוצאי הדופן בנוף של

קרא עוד »

טיפ טיפה מזל

טיפ-טיפה מזל יוצאים חמשוש מאת: איתי וגשל טיפים קטנים ונקודות שוות שכדאי להכיר לקראת עונת הטיולים הגדולה פינת חמד חבויה בשטח המושבה מגדל. בריכה גדולה

קרא עוד »
נגישות