קצת פפריקה לחיים

למה הפפריקה כל כך בריאה לנו? הנה התשובות – וגם מתכון למשחה


אחד התבלינים המרכזיים במטבח שלנו הוא תבלין הפפריקה האדום. לא כולם יודעים כי לטעמו המיוחד נוספות המון סגולות בריאותיות.
בעולם זנים רבים של פפריקה מתוקה וחריפה הנבדלים בגודל, בצבע ובדרגת החריפות – ממתוק מאוד ועד חריף שאינו ניתן למאכל. תעשיית המזון גילתה את הפפריקה המתוקה והיא משתמשת באבקה ובעיקר בחומר המפיקים מהצמח (אולאורזין) כצבע מאכל טבעי חשוב לצביעת המזון (בעיקר בתעשיית הנקניקים). תערובות תיבול רבות מעדות ועמים שונים מבוססות על שילוב בין פפריקה מתוקה וחריפה וקשה לדמיין את עולם תערובות התבלינים בלעדיה.
הרכיבים האדומים בפפריקה המתוקה והחריפה נקראים קרטנואידים, חלקם אדומים כמו קפסנטין וקפסורבין וחלקם כתומים כמו בטא ואלפא קרוטן ולוטאין. בפפריקה המתוקה כמות עצומה של ויטמין c שנוכח פחות גם בזו החריפה. בפפריקה החריפה קיים רכיב נוסף הנקרא קפסאיצין לו מייחסים את רוב תכונות הבריאות שלה.
בפפריקה כמה רכיבים שמאוד מועילים לבריאותנו:
• בטא קרוטן – רכיב זה גם נמצא בגזר, הוא מעודד תקשורת בין תאית שתורמת לדיכוי סרטן, ייצור אנזימים שייסיעו בתיקון די אן אי פגום, ועשוי לעודד ייצור ופעילות תאים במערכת החיסון שיתמודדו גם הם עם סרטן. הבטא קרוטן ידוע בתרומתו לייצור אנזימים האחראים לוויסות רמות שומנים בדם, הגנה על כלי דם, הפחתת סיכון למחלות לב, שבץ, התקפי לב, סיוע לשיפור הראייה והפחתת סיבוכי סוכרת. בטא קארוטן הינו מקור לייצור ויטמין A וככזה, תורם לתפקודים רבים כמו ראייה, מערכת החיסון, בריאות העור, סיכוני סרטן ועוד.
• אלפא קארוטן – גם הוא מקור לייצור וויטמין A ונמצא יעיל להפסקת התרבותם של תאי סרטן, אף יותר מהבטא קארוטן.
• לוטאין – רכיב הנמצא בפפריקה וחשוב לשמירת בריאות העיניים והראיה, מגן על עדשת העין מפני נזקי חמצון ותורם גם להגנה מפני טרשת עורקים.
• וויטמין C – הפפריקה הינה פצצת ויטמין C. בכפית פפריקה טחונה יבשה, או בפלפל גמבה בינוני, יש את כמות ויטמין ה-C היומית לאדם.
• קפסאיצין – רכיב זה אופייני לפפריקה החריפה וככל שתהיה חריפה יותר, כך יהיה בה יותר מהרכיב. קפסאיצין הוא קרטנואיד בעל פעילות נוגדת חמצון חזקה מאוד. הוא תורם להקטנת הסיכון להיווצרות קרישי דם, להקטנת תהליכי דלקת בכלל ובכלי דם בפרט, מסייע לתקינות כלי הדם ואיזון לחץ הדם, תורם להפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים ולהפחתת רמות השומנים בדם. הקפסאיצין ורכיבים נוספים בפפריקה החריפה, כוללים רכיבים מרים התורמים להגנה על מערכת העיכול על ידי הגברת הפרשת החומצות בקיבה ויכולת חיטוי חזקה. רכיבים אלו תורמים גם להאצת ייצור חום הגוף, האצת קצב חילוף החומרים והגברת זרימת הדם שמובילה לניצול טוב יותר של המזון, ספיגה ואף ירידה במשקל.
השימוש המסורתי והמוכר הוא כמובן הוספת הפפריקה למגוון מאכלים וכך ליהנות מהסגולות שלה. על מנת למצות את רכיביה הפעילים של הפפריקה החריפה, ניתן לבצע גם שימוש חיצוני: משרים את הפפריקה לחודש ימים בשמן זית ובתום חודש של השרייה, המיצוי יהיה מוכן וניתן להשתמש בו. השמן ובו הרכיבים הפעילים של הפפריקה החריפה ירחיב כלי דם, יסייע לטיפול בדלקות, יאלחש וייטפל בכאבי שרירים, מפרקים ועוד. פעולת האלחוש בזמן מריחת שמן פפריקה על אזור כואב (אפילו כאבי שיניים) מסתייעת בגלל שרכיבים מהפפריקה נכנסים למחזור הדם מבחוץ ומשפיעים על מנגנון הולכת הכאב.

****
מתכון ל"משחת פפריקה":
רכיבים: 20 פפריקות יבשות, 10 שיני שום, שמן זית וכף מלח גס.
אופן ההכנה: בעזרת הידיים יש לחתוך בצורה גסה את הפפריקה השלמה (בלי הפטוטרת) ולטגן בשמן זית מספר דקות את הפפריקות החתוכות. לאחר מכן יש להכניס לבלנדר את הפפריקה המטוגנת, שיני השום והמלח ולטחון עד לקבלת מרקם קרמי. המשחה טעימה להפליא וכמובן בריאה מאוד ותתאים למריחה על לחם ושיפור טעמם של מאכלים רבים כמו פסטות, תבשילים ועוד.

אבי ציטרשפילר הוא עשבונאי, הרבליסט ובעלי "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית – http://www.derech-hatavlinim.co.il/

אולי יעניין אתכם:

תחת תאנתו

תחת תאנתו מאת: עמי יוגב כמה מעלות יש לה, לתאנה הבריאה הזו – הפרי היחיד כמעט ששומר באדיקות על עונה מיוחדת בשנה "התאנה חנטה פגיה"

קרא עוד »

מבשלים בריאות

מבשלים בריאות מאת: עמי יוגב הפשילו שרוולים: הפעם לא נסתפק בקריאה – וניכנס היישר אל המטבח הפעם, אני – כותב הטור – ואתם – הקוראים

קרא עוד »
נגישות