הפרי והבטן

פסטיבל הפירות הקיצי הוא גם הזדמנות להתרענן עם כמה עובדות על פירות

מה בתפריט למנה אחרונה? סופלה שוקולד עם גלידת וניל, עוגת גבינה עם ריבת חלב, עוגיות אלפחורס, פירות העונה. מה תבחרו? רוב הסיכויים שהפירות יישארו והשאר יחוסלו.
מה אני אבחר? אולי אפתיע אתכם, אבל לא אוכל פירות – וגם לא מהעוגות והגלידות.
ימי הקיץ החמים ופירות הקיץ המרעננים מביאים אותי לכתוב על פירות.
הנה כמה עובדות על פירות:
לאכול פירות וליהנות מהם זה מצוין, אבל לא כמנה אחרונה. הפירות מהווים את האנרגיה הכי זמינה לגוף שכמעט אינה מצריכה אנרגיה עיכולית. מכל סוגי המזון הקיימים, זמן העיכול של הפירות הוא המהיר ביותר. בין עשרים דקות לחצי שעה מזמן אכילת הפרי ועד לעיכולו המלא בגוף. אנחנו רוצים גם ליהנות מהטעם של הפירות וגם לספוג מהם את כל הערכים התזונתיים שיש בהם: ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון. אכילת פירות על בטן ריקה תגרום לספיגה מיטבית, ולכן למי שמקפיד על בריאות טבעית ולכל מי שרוצה לשמור על עצמו, הפירות הם 'השחקנים הראשיים' בבוקר ובין הארוחות. פרי שנאכל בסוף הארוחה, בתור מנה לקינוח, ממתין "לתורו" להתעכל במערכת העיכול, או יותר נכון לא ממתין "לתורו" ומתחיל לתסוס, לייצר גזים ורעלים שונים בגוף. וכך, במקום להרוויח את כל הטוב שבפרי אנחנו מפסידים אותו, ואף גורמים לנזק מיותר בגוף.
כך כותב הרמב"ם בהלכות דעות: "דברים המשלשין את בני מעיים כגון ענבים ותאנים ותותים ואגסים ואבטיחים…אוכל אותם האדם בתחילה קודם אכילה ולא יערבם עם המזון אלא שוהה מעט עד שיצאו מבטן העליון ואוכל מזונו…"
אבטיח ומלון הם הפירות שמתעכלים באופן המהיר ביותר (רוב הפרי הוא נוזל), ולכן רצוי לאכול אותם בנפרד גם מפירות אחרים. אין כמו לסיים ולשבור צום עם אבטיח קר או מלון ולהסתפק בהם…
אחד היתרונות הגדולים באכילת פירות הוא שאין צורך לבשל, לתבל או להשקיע. מקסימום לקלף, לברך ולאכול. ובכל זאת נשים לב, הפירות הטובים לאכילה הם אך ורק פירות בשלים. פירות לא בשלים מכילים ריכוז גבוה של חומצה שעלולה להזיק לגוף.
תספרו כמה סוגי פירות יש אצלכם בבית. עשרה סוגים שונים ביום טוב… הקב"ה יצר בעולמו עשרות מיני פירות, כדאי מדי פעם לחפש, לקנות ולאכול פירות פחות מוכרים.
מתי לאחרונה אכלתם פפאיה? מתי לאחרונה נהניתם מליצ'י? 

****
נסיים במתכון לגלידת פירות – גלידה נהדרת, מרעננת, קלה ומהירה להכנה, ללא כמויות מדויקות. טעמים וכמויות כיד הדמיון הטובה והטעימה.
מקפיאים בשקיות פירות בשלים וחתוכים: תפוחים, אגסים, אפרסקים, בננות, תותים, מנגו, ענבים שלמים ועוד. מכניסים למעבד המזון את הפירות הקפואים – שניים או שלושה סוגים – יחד עם כמה תמרים מגולענים ומעט משקה כגון חלב שקדים, משקה אורז, מיץ תפוזים, משקה סויה. טוחנים. מערבבים. אוכלים ונהנים.

קיץ בריא
עמי יוגב – מרצה ומדריך לבריאות, שמחה ותזונה נכונה
Ami3030319@gmail.com ,054-3030319

אולי יעניין אתכם:

תחת תאנתו

תחת תאנתו מאת: עמי יוגב כמה מעלות יש לה, לתאנה הבריאה הזו – הפרי היחיד כמעט ששומר באדיקות על עונה מיוחדת בשנה "התאנה חנטה פגיה"

קרא עוד »

על גישה ועל קדושה

על גישה ועל קדושה מאת: עמי יוגב הכוונה שמצטרפת לאכילה היא המכריעה איזו אכילה זו תהיה – בקדושה ובטהרה או מתוך בהמיות לקראת סוף פרשת

קרא עוד »

אצא לי השוקה

אצא לי השוקה מאת: יואב ערמוני צילומים בדגש קולינרי בחוצות שוק התקווה אחד מסוגות הצילום האהובות על צלמים, מקצועיים וחובבים כאחד (ומבלי לפגוע באף אחד,

קרא עוד »
נגישות