מתגלגלים דרומה

טיפוס רגלי קשה, ביקור במנהרות מסתוריות, שבילי פודרה מאובקים ומעל הכל – נוף קסום בשפע ותחושת שקט וכיף גדול. מסע רכיבה של יומיים בנופי מדבר קדומים

קצת אחרי הגשם הראשון, נסענו למדבר ליהנות מנופי המדבר הקדומים, ממזג האוויר המושלם ומכל הטוב והמיוחד שברכיבת שטח במדבר.
כמו תמיד ובמיוחד לקראת נסיעה למדבר חשוב מאוד לבדוק את האופניים ולהכין אותם למשימה. בלי קשר לרכיבה זו, רצוי אחת ל-3-6 חודשים (תלוי בנפח הרכיבה ובמספר ימי הרכיבה שלכם), לבקר בחנות האופניים שאתם סומכים על אנשיה לצורך חיזוק ברגים, בדיקת בלמים ורפידות, בדיקת שרשרת ובדיקה כללית.
כפי שאני תמיד נוהג לציין, התאימו את רמת הרכיבה שלכם לטיול המוצע. אפשר לרכוב רק יום אחד או את היומיים המלאים – הכל לפי היכולת הטכנית, הזמן והרצון.

זינוק בעלייה
משכימים קום ונפגשים בתחנת הדלק בכניסה למדרשת בן גוריון – קבר בן גוריון מול חניון הרועה. התארגנות, תפילת שחרית, בדיקת אופניים, הקפצת מכוניות לחניון עין עבדת – גן לאומי עבדת, שנמצא 10 ק"מ דרומית לתחנת הדלק על כביש 40. לשם נגיע בסיום יום הרכיבה ונחזור לתחנת הדלק בכניסה לקבר בן גוריון.
יוצאים לדרך: מתחנת הדלק יוצאים בשביל לכיוון דרום, סימון שבילים סגול שפונה לכיוון דרום מזרח פונה שמאלה ומתחבר לשביל שחור – מעלה צין, שעובר את הכניסה לעין עקב וממשיך לכיוון דרום מזרח. הוא הופך לסימון שבילים ירוק ולפנינו ניצב מעלה זיק האימתני. זהו מעלה שהדרך היחידה לעלות בו היא דחיפת האופניים: למשימה נדרש מאמץ קשה וארוך של דחיפת האופניים במעלה דשדוש רגלים ב"פודרה" – אבק עמוק ולבן שנוצר ממעבר כלי רכב שטח שטוחן את הדרך לפודרה ממש. המאמץ הארוך משתלם מאוד: כשמגיעים לקצה המעלה ומפנים את המבט לאחור, אחרי שמחזירים נשימה וקצת נרגעים, מראה הנוף המדברי שנשקף מרהיב ומהמם.
שימו לב: בתחתית המעלה ובקצהו העליון הוצבו מחסומים שמונעים את הכניסה למעלה בימים של שיטפונות.

גלגלים באפילה
השביל הופך לסימון שבילים שחור. אחרי 1.5 ק"מ צומת שבילים – אנו פונים שמאלה לכוון מאגורות נחש צמא. בחלק מהמפות המקום נקרא מחפורות צינים: ירידה בשביל מעט טכני מובילה אותנו לפתחן של שתי מנהרות חצובות בסלע אשר דבר קיומן היה סוד כמוס בשנות ה-70 ושתאוריות קונספירציה עדיין מרחפות על המטרה שלשמה נחצבו. לפני המנהרות יש רחבה גדולה, מקום מעולה לעצירת אוכל, קפה על גזייה, תצפית לכיוון נחל נחש צמא, הר צין ובקעת צין.
ההסבר הרשמי לחציבת המנהרות היה מקום שבו ישראל תאחסן דלק למקרה חירום, ואכן עם הכניסה למנהרה הימנית חשים מיד בריח של נפט שטבוע בקירות. הכניסה רגלית ומחייבת פנסים. הכניסה למנהרה השמאלית אפשרית עם האופניים ופנסים, כמובן. רוכבים לעומק המנהרה 200 מטר עד לאולם גדול, חצוב בסלע, וחוזרים באתה דרך. מומלץ להיכנס ולראות, ממש תחושה של הסדרה הטלוויזיונית "תיקים באפילה"…
יצאנו מהמנהרות, חוזרים לשביל ממנו באנו וממשיכים ישר לכיוון מערב עד לחיבור עם סימון שבילים שחור, פיצול נחל חווה – רכיבה על שביל שחור לכיוון מערב: עוברים שטחי אימון ומתקן אימונים נטוש עד לכביש 40. פונים ימינה לפני הכביש ורוכבים עוד 3 ק"מ עד לתחנת הדלק שבה השארנו את המכוניות בכניסה לגן לאומי עבדת ..
כאן מסתיים יום הרכיבה הראשון: יום שכלל טיפוס רגלי קשה, ביקור במנהרות מסתוריות ואפופות ריח דלק וסיפורים כמוסים, שבילי מדבר מאובקים ומעל הכל – נופי מדבר ותחושות של שקט וכיף גדול. בחניון מסעדות, בית קפה ומקום לאכול ולשתות.
סיכום נתונים יום ראשון:
זמן רכיבה – כ-6 שעות
מרחק- 38 ק"מ

פעמיים כי טוב
בערב עם ההגעה לחאן ארדון, באזור התעשייה של מצפה רמון – מקלחות, ארוחת ערב והקפצת מכוניות לחאן בארות שנמצא למטה במכתש רמון, נסיעה של 30 דקות עד לחאן – מקום בו נסיים את יום הרכיבה השני. לאחר לינת לילה בחאן ארדון, יצאנו מוקדם בבוקר לתפוס את השמש העולה מעל מכתש רמון. יציאה ב-6:00 לכיוון כביש היציאה, בכביש 40 פונים ימינה לכיוון מצפה רמון. לאחר 300 מטר פונים שמאלה לכיוון פארק הפסלים ומכאן מתחיל שביל ישראל לאופניים מקטע מצפה רמון – חאן בארות.
שביל אופניים שנפרס לאורך 300 ק"מ בין מצפה רמון לאילת שביל שעל בנייתו הושקעו 6 שנים של עבודה אינטנסיבית של מתנדבים שוחרי טבע ורכיבה . השביל מסומן לכל אורכו ציור של טיפה כחולה במרכז רוכב וכוון הרכיבה של השביל .
אנו עומדים עתה על שפת המצוק – זהירות !! ממתינים לזריחת השמש וכשהיא זורחת נפרס נוף בראשית מדהים ביופיו של מכתש רמון המופלא ממש רגע מיוחד ומאוד מרגש.
חשוב מאוד לזכור כי הרכיבה בדרום ובשביל זה היא רכיבה שדורשת מיומנות רכיבה והתמצאות בשטח. חובה להיעזר במפות או מערכת ניווט. יש להקפיד לקחת כמות של מים ומזון שתספיק ליום שלם.
את המסלול הזה אסור לעשות לבד. בחלק גדול ממנו אין קליטה של טלפונים סלולריים, ואם רוכב בודד ייתקע – הוא יתקשה להזעיק עזרה. כדאי גם להתארגן, עד כמה שאפשר, עם רכב ליווי ובכל מקרה לקחת כלי תיקון לאופניים, ובכלל זה כלי תיקון לשרשרת, לתקר ומשאבה למילוי אוויר בגלגלים.
השביל מתפתל לכיוון צפון, על שפת המצוק של המכתש, עובר בפארק פסלים ומתפתל על שפת המצוק; בדרכו חוצה ערוצים קטנים ואנו מתרחקים אט מאזור התעשייה, ושוב אנו בנופי המדבר המיוחדים. פני השביל עוברים בין חלוקי אבן חדים לבין גבעות חוואר רכות ולבנות.
ממשיכים על השביל, לאורכו מקומות תצפית ועצירה על המכתש. חולפים על הפנייה למעלה מחמל, ממשיכים על השביל המסומן עד לפנייה למעלה נח – ירידה מאוד משופעת עם דרדרת ופודרה – נדרשת מיומנות גבוהה לרדת ברכיבה, ירידה זהירה ברגל אפשרית.
אנו עתה בתוך מכתש רמון, מעלינו זקופים קירות המכתש ואנו ממשיכים על השביל המסומן המתפתל על הגבעות הנמוכות לכיוון חאן בארות. שימו לב לשביל ישראל, שעבודת נמלים ממש נדרשה כדי להתאימו לרכיבה: מעברי הנחלים רוצפו כדי למנוע סחף והשביל מסומן וברור. חוצים את דרך הבשמים, ציר מעלה נח, וממשיכים בשביל המסומן עד לציר הנפט אותנו פגשנו בכמה מקומות במהלך הרכיבה שלנו. פונים שמאלה ורוכבים בדהרה על ציר הנפט לכיוון דרום, כ-5 ק"מ עד לחניון של חאן בארות – כאן מסיים היום הרכיבה השני .

נתוני רכיבה יום שני :
מרחק – 40 ק"מ
זמן רכיבה – 6 שעות

אולי יעניין אתכם:

בעין הלבנה

בעין הלבנה הדריך וכתב: יצחק אריאל | יזם והפיק: עמית אררט | צילומים: דר' זאב רוטקוף קריאות שמחה וצהלה וקפיצות למים הקרים בשעה 23:00 בלילה